Staphorster Klederdracht 30 maart 2023

Mevrouw Hooikammer-de Boer en mevrouw Faber-de Boer, allebei gekleed in het “Staphorster goed”, hebben ons deze middag heel veel laten zien van en verteld over hun klederdracht.
Ze begonnen met een wikkeldeken voor de pasgeboren baby, vervolgens lieten ze zien welke kleding en mutsjes er na 6 weken gedragen werd en zo kwam alle kleding voor de verschillende leeftijden en de verschillende gelegenheden aan de beurt.
Eerst voor de dames, te beginnen met een borstrok en soms meerdere onderrokken.
De rokken hebben rechts een diepe zak waar zakdoek en portemonnee en dergelijke in kunnen.
Alle rokken en schorten worden strak in de plooi gevouwen en met een band er om heen in de kast gelegd, en niet gehangen dus.
Heel veel mooi gekleurde hoofddoeken, zakdoeken en kraplappen kwamen uit de twee grote blikken trommels die de dames bij zich hadden.
Ook de kleding van de mannen werd getoond.
Hemd, boezeroen, hemdrok, jas, ook hier verschillende lagen kleding over elkaar.
Geschat wordt dat nog ongeveer 400 vrouwen dagelijks in het “Staphorster goed” lopen.
Tenslotte werden twee van onze leden in het “goed” aangekleed. Ze zagen er prachtig uit, compleet met een baby(pop) in wikkeldeken op de arm.
De dames uit Staphorst presenteerde alles op een leuke manier met veel humor.